مسلسل “الست ذكية” الحلقة الخامسة والسادسة

 

“يوميات الست ذكية (5) ”

********
********

عبد الصمد رجع من شغله

لقى ست غريبة خارجة شايلة شنطة وذكية بتقولها ابقى تعالى أول كل شهر تلاقينى مجهزهوملك

تعالوا تعالوا نشوف ايه الحكاية

السلام عليكم

وعليكم السلام

مين دى يا ذكية

ادخل انت يا عبد الصمد دلوقتى انا جاية

مع السلامة يا أم رتيبة

الله يسلمك يا ست ذكية يا أغلى زبونة فى العمارة

يا ذكية

انا جيت اهوه يا عبد الصمد

مين الست دى

دى أم رتيبة الدلالة يا خويا

هما الدلالات دول مش انقرضوا من زمان

يا سلام واشمعنى الدلالات بتوعنا ينقرضوا والدلالات بتوع الصين بيجوا بشنطهم على الشقق ما بينقرضوش

طيب ودى عايزه ايه

لاء يا اخويا احنا اللى عايزين منها

فى ايه يا ذكية ايه الحكاية

ولا حكاية ولا رواية أنا كنت امبارح عند انصاف جارتنا

لاقيتها لابسه جلابية حلوة قوى وقولتيلها اشترتيها منين

قالتلى من أم رتبية بالتقسيط

قولتلها ابعتهالى

خدت منها فضلت خيرك جلابيتين ليا وكل عيل بيجامتين و4 ملايات سرير ومفرشين

ودول بكام ان شاء الله

هي يا اخويا كانت عايزه الفين جنيه ضحكت عليها وخدتهم بالف تسعمية خمسة وتسعين بس

بس ما تخافش دول بالتقسيط

كل شهر متين جنيه بس

ده ايه الهنا والسعد اللى انا فيه ده

شوفت عشان تعرف مراتك ناصحة

يا ذكية حرام عليكى ده المثل بيقول اللى ما يشوفش من الغربال يبقى اعمى

اعمى ايه ومفتح ايه هو انا عملت ايه يا اخواتى

انا لسه ما خلصتش من أقساط التكييف

ربنا يعينك ويقويك

انا مش عارف كان لزومه ايه التكييف

لزومه ايه ازاى يعنى انت عايز سكان العمارة ياكلوا وشى

كلهم عندهم تكييف وبيغظونى بيه

دى حتى سعاد كانت كل يوم قبل ما نجيب التكييف تقولى انا مش عارفه الناس الغلابة عايشين من غير تكييف ازاى

كان قصدها علينا يا عبد الصمد

انت يرضيك مراتك يتقل قيمتها

لأ ما يرضنيش بعد الشر عليكى وعلى قيمتك

طيب والعربية اللى صممتى نجيبها بالقسط

لأ يا عبد الصمد إلا العربية يا خويا دى عملالنا قيمة وسط الخلق

وبصراحة كده انا جيبتها علشان البواب بيعاملنى وحش

بيعاملك وحش ازاى

كل ما يشوفنى بيبصلى من فوق لتحت وما بيرضاش يشتريلى حاجه من السوق

لكن بصراحة لما جبنا العربية بقى يقولى يا ست هانم ويضحك فى وشى

يا ذكية اتقى الله فى شقايا وتعبى

المفروض تحسى بيا وبالمسؤوليات اللى على دماغى

هجيب منين الاقساط دى كلها

اخص عليك يا عبد الصمد يا كاسر بخاطرى

انت عايز برستيجى يضيع بين الناس

لأ ما تخافيش كده كده هيضيع لما اتسجن

بعد الشر عليك يا عبده ما تقولشى كده يا خويا

ان شاء الله اللى يكرهوك

قلبك عليا قوى يختى

اومال ايه مش جوزى حبيبى اللى مهنينى

طيب ايه رأيك ترجعى الحاجات اللى اشترتيها من ام رتيبة

حاضر يا حبى من عينى ولا اشوفك زعلان ابدا

ربنا يخليكى يا ذكية يا نور عنيه

ويخليك يا عبد الصمد

طيب انا خارج شويه اقعد مع اصحابى

وماله بس ما تنساش وانت راجع تعدى على المحل اللى جنبينا

تسألهم جابوا الكيتشن ماشين اليابانى اللى طلبته منهم ولا لسه

يا مثبت العقل والدين يااااااااااااااااااااااااااااااااااااارب

 

 

“يوميات الست ذكية (6) ”

********
********

النهاردة ذكية حكايتها حكاية

وراها مشوار مهم ودخلت تستأذن عبد الصمد

تعالو نشوف ايه الحكاية

بقولك ايه ياعبد الصمد انا رايحة لاختى منكسرة عشان اتصلت بيا وعايزانى

ليه عايزاكى فى ايه خير

ابدا ياخويا اصلها اتخانقت مع جوزها وطردته من الشقة

ايه ازاى الكلام ده يعنى ايه تطرد جوزها من بيته

ماهو زهقها بقى ياعبد الصمد بعاميله السودا

عملها ايه ياذكية

تصدق ياعبد الصمد الراجل يصحيها من احلاها نومة عشان تحضرله فطار

معقول عمل كدة لأ دا باين عليه اتجنن

مش كدة برضو ياعبد الصمد

وعمل ايه تانى

بعيد عنك ياخويا مش عايز يجيبلها طقم الاسوار الدهب اللى نفسها فيه ال ايه مزنوق ومامعهوش فلوس

لأ دا كدة يستاهل الحرق مش الطرد

رجالة اخر زمن ياعبد الصمد

وان شاء الله اختك عايزاكى فى ايه

عايزانى اروح معاها القسم نعمله محضر

لا حول ولا قوة الا بالله ليه الأذى ده هو مد ايده عليها

لأ ياعبد الصمد هو يستجرى بس اختى قامت بالواجب خبطت راسها فى الحيطة وهتقول انه ضربها

ياعالم اتقوا ربنا تطردوا الراجل من بيته وتعملوله محضر كمان وانتى مش المفروض تعقلى اختك منكسرة وتنصحيها

ماانا نصحتها بس هى دماغها ناشفة

نصحتيها بايه ياذكية

نصحتها تلمله رجالة العيلة

ماشاء الله ونعم الرأى تلمله رجالة العيلة عشان يصلحوهم

لأ ياعبد الصمد عشان يكتفوه ويرنوه علقة ويعرفوه غلطه

لا اله الا الله انتى اتجننتى انتى واختك يا ذكيه بجد بالحق قوليلى ياذكية هى امك سمت اختك منكسرة ليه

عشان غلبانة ياخويا ولا بتهش ولا بتنش زى القطة

زى القطة ولا زى امنا الغولة

طب ياعبد الصمد هروح البس

لأ ياذكية مش هتروحى المشوار المقندل ده

انت بتمنعنى من صلة الرحم يا عبد الصمد

انا بحميكى من شر نفسك ياذكية

طيب ياعبد الصمد انا بقى هلملك رجالة العيلة عشان يجو يعرفوك غلطك

 

———–———-———————-————

ونكمل في الحلقات القادمة ماتنسوش تعلقوا علي الحلقة في صفحة مدام طاسة والست حلة

 الى اللقاء في الحلقات القادمة

بقلم الكاتبة:هبة نور

 

 

نبذة عن الكاتب

أدمن 1

مقالات ذات صله

الرد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *